Beste leden,
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) heeft onderzoeksbureau IPSOS I&O
opdracht gegeven om onderzoek te doen onder de beroeps- en pleziervaart naar ervaringen
met het Klein Vaarbewijs. De vraag die in het onderzoek centraal staat is of het Klein
Vaarbewijs in de huidige vorm nog voldoet met de toegenomen drukte op het water.
Het Watersportverbond roept watersporters en -recreanten op om hun mening en ervaring te
delen.
Insteek van het onderzoek
Het onderzoek inventariseert een mogelijke uitbreiding van het Klein Vaarbewijs, met
bijvoorbeeld een verplicht praktijkexamen of een vaarbewijsplicht voor meer vaartuigen dan
nu het geval is. Het Watersportverbond vindt het belangrijk dat watersporters hier uit eigen
ervaring antwoord op geven zodat er een beeld ontstaat of dergelijke maatregelen de
veiligheid op het water vergroten.
Scheepsongevallen cijfers uitgelicht
Volgens de Scheepsongevallen (SOS-)database van Rijkswaterstaat waren er vorig jaar 96
(zeer) ernstige scheepsongevallen waar recreatievaart bij betrokken was. Het betreft in 72
gevallen een enkelzijdig ongeval (t.o.v. 51 in 2022). Het aantal eenzijdige ongevallen met
recreatievaart vertoont al een aantal jaren een stijgende trend. De meest voorkomende
eenzijdige ongevallen in de recreatievaart waren lek raken/zinken (36x) en scheepsbranden
(20x).
Ongevallen tussen de beroeps- en recreatievaart als percentage van het totaal aantal
scheepsongevallen laat nog steeds een dalende trend zien.
Het aantal dodelijke slachtoffers bij ongevallen in 2023 waarbij recreatievaart is betrokken, is
lager dan in 2022.
Het Watersportverbond vindt het belangrijk dat er, gezamenlijk met de watersportsector,
wordt gezocht naar oplossingen om eenzijdige ongevallen te verminderen.
Veiligheid en plezier door voorlichting, opleiding en preventie
Het is voor het Watersportverbond de vraag of het anders vormgeven van het vaarbewijs
examen (door er bijvoorbeeld een praktijkexamen aan toe te voegen) of het uitbreiden van
de vaartuigen waar een vaarbewijs voor nodig is, effect heeft op de ongevallencijfers.
- Wij vinden het belangrijk om eerst onderzoek te doen naar:
de oorzaken van de toename van ongevallen door lek raken/zinken - de oorzaken van de toename van scheepsbranden
- het effect van meer voorlichting, opleiding en preventie i.p.v. meer en strengere
regels
Het Watersportverbond, als grootste vertegenwoordiger van watersporters in Nederland, is
van mening dat plezier en veiligheid op het water toenemen als er sprake is van goede
voorbereiding en kennis van de regels. Met name onder de beginnende watersporters op de
binnenwateren valt veel winst te behalen. Het Watersportverbond wil zich met verenigingen
en vaarscholen en met partners zoals Varen Doe Je Samen en HISWA-RECRON, inzetten
op (nog) meer en betere voorlichting, opleiding en preventie.
Doe mee aan het onderzoek
Het onderzoek loopt tot half september. Wij hopen dat zoveel mogelijk watersporters deze enquete invullen. Het delen van deze enquete onder leden van verenigingen wordt dan ook zeer gewaardeerd. Het Watersportverbond gaat met IPSOS in gesprek over de uitkomsten en analyse van het onderzoek.
Bron: Watersportverbond (Onderzoek veiligheid recreatievaart in relatie tot Klein Vaarbewijs)
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.